Virtua Fighter på Arkade/Gamebox.

Virtua Fighter blev udgivet af Sega i 1993. Det var banebrydende på to områder. Først og fremmest fordi det var det første kampspil, som foregik i fuld 3D. Det vil sige, at både figurer og kampområder var i 3D og således tillod bevægelse i tre dimensioner. Indtil da (og flere gange siden) var det normalt i kampspil, at man kun kunne bevæge sig i to dimensioner. Det andet område, som Virtua Fighter virkede banebrydende på var kampsimulation. Virtua Fighter forsøgte virkelig at simulere kampkunst og de forskellige karakteres stil var baseret på virkeligt eksisterende kampstilarters former. Af samme årsag betød parader og blokeringer langt mere end i de fleste kampsimulatorer, hvor det mestendels handlede om at udføre spektakulære kombinationsangreb. Dette gjorde spillet sværere at blive god til, men muliggjorde også større tilfredsstillelse for den tålmodige spiller. Mange kampsimulatorer blev inspireret af Virtua Fighter eksempelvis Tekken, Street Fighter EX, samt en række efterfølgere produceret af Sega selv: Virtua Fighter II (1995), III (1996) og IV (2002).


Virtua Fighter på PC.

Sega var ikke meget for at lade Virtua Fighter udkomme på PC, idet PC'en i 1993 ikke havde kraft nok til at håndtere den for tiden ekstremt hurtige 3D grafik. I 1996 havde dette imidlertid ændret sig og Virtua Fighter udkom til PC. I 1997 udkom derpå Virtua Fighter II til PC. Virtua Fighter III og IV er endnu ikke udkommet til PC.

Dette site beskæftiger sig hovedsagligt med PC versionen af Virtua Fighter II.